יום חמישי, 5 באפריל 2012

חוק פארטו עקרון 20/80

חוק פארטו או בשמו השני עקרון ה20 80 נקרא על שמו של של הכלכלן האיטלקי וילפרדו פארטו שמצא בתחילת המאה העשרים ש 80% מהעושר באיטליה נמצא אצל 20% מהאוכלוסיה.
עיקרון פארטו רלוונטי גם היום בהרבה מאוד תחומים והמשמעות הבסיסית שלו הינה שמעט אנשים / דברים אחריאים על 805 מהתוצאה. לדוגמא, בתחום העסקי שמעניין אותנו במיוחד, 20% מהלקוחות מייצרים 80% מהמכירות או הרווחים, 20% מהמוצרים מייצרים 80% ממחזור המכירות ועוד..
לא הייתי נתפס בדיוק לאחוזים - יכול להיות ש 30% מלקוחות אחראים על 75% ממחזור המכירות - אבל העיקרון הוא ברור - צריך לאתר את המעט שעושים הרבה.

אני משתמש בכלי הזה הרבה מאוד לקבלת החלטות עסקיות שונות - אם איזה מוצרים להמשיך לעוד, אילו לקוחות לפתח וכדומה. בפוסט הזה אני רוצה להראות לכם איך בשני שלבים ניתן למפות את העסקים שלכם לפי עיקרון פארטו.

שלב א
הכניסו את כל הנתונים (בואו ניקח לדוגמא לקוחות) לטבלה בת 3 עמודות - שם לקוח, מחזור מכירות, אחוז מסך המחזור, ראו דוגמא למטה


שלב ב
מיינו את הלקוחות לפי סך מחזור המכירות שלהם מהגבוה לנמוך ולאחר מכן הוסיפו עמודה נוספת - אחוז מצטבר.
הערך בעמודה אחוז מצטבר הוא למעשה סכימה של כל האחוזים עד וכולל אותו הלקוח. על מנת ליצור את הנוסחה של של האחוז המצטבר צריך :
1. בתא D2 - האחוז המצטבר של הלקוח הראשון - יש לרשום את הנוסחה c2=
2. בתא D3 - האחוז המצטבר של הלקוח השני, יש לחבר בין האחוז המצטבר של הלקוח הראשון ברשימה (D2) והאחוז מסך המכירות של הלקוח השני ברשימה (C3) ואז לגרור את הנוסחה לתאים שלמטה.


למעשה פה הסתיימה העבודה ומה שנשאר לראות זה איך המכירות מתפלגות על פני 14 הלקוחות שלנו. למשל, ניתן לראות ש 3 הלקוחות הראשונים (20% מסך הלקוחות) מייצרים כמעט 40% מהמכירות.
כפי שציינתי בתחילת הפוסט, ברב המקרים היחס לא יהיה בדיוק 20/80 אך באופן מובהק תמיד יהיו מעט אנשים/לקוחות/מוצרים שאחראים על חלק גדול מאוד של התוצאה.

אם הפוסט עזר לכם ובכדי שהבלוג ימשיך להתפתח - אנא שתפו אותו עם אחרים!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה